PhD Interview
.

زبان دکتری ۱۴۰۳ ▪ دانلود رایگان کتاب زبان عمومی دکتری PDF

زبان در کنکور دکتری ۱۴۰۳ یکی از دروس عمومی دفترچه سوالات آزمون دکتری سازمان سنجش است.

اهمیت زبان در آزمون دکتری ۱۴۰۳ چند درصد است؟

درس زبان برای دکتری همه رشته ها ضریب یک دارد و تاثیر زبان در آزمون دکتری ۱۴۰۳ حداکثر می تواند ۱۷ درصد باشد.

زبان در مصاحبه دکترای سال جدید چه جایگاهی دارد؟

اهمیت زبان در دکتری فقط محدود به آزمون کتبی برای کسب رتبه بالا در کنکور نمی شود. برای مرحله مصاحبه دکتری نیز پیشنهاد می شود داوطلبان با آمادگی کامل نسبت به زبان انگلیسی حاضر شوند چرا که ممکن است در جلسه مصاحبه، سوالاتی از بخش زبان عمومی دکتری نیز پرسیده شود.

✔️ همچنین کسب درصد بالا در درس زبان عمومی دکتری می تواند در نگاه مصاحبه کننده ، تاثیر مثبتی داشته باشد.

نمره زبان کنکور دکتری می تواند جای مدرک را بگیرد!

در بعضی دانشگاه ها، اگر داوطلب مدرک معتبر زبان در مرحله مصاحبه دکتری نداشته باشد، نمره زبان انگلیسی او در کنکور دکتری ملاک قرار داده می شود.

★ شرط جایگزینی نمره زبان کنکور دکتری به جای مدرک زبان در مصاحبه دکتری، کسب نمره بیشتر از ۵۰ در این درس است. بطور مثال اگر داوطلبی درس زبان آزمون دکتری را ۱۰۰ درصد زده باشد ممکن است در دانشگاهی به او ۵ امتیاز تعلق گیرد.

داشتن مدرک زبان در دکتری چه امتیازی دارد؟

☑ داشتن یکی از مدارک زبان انگلیسی برای دکتری مثل tolimo ، msrt ، toefl و یا ielts در مصاحبه دانشگاه های سراسری، و مدرک زبان آزمون ept برای مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد برای کسب امتیاز از مرحله مصاحبه دکتری بسیار مناسب است.

امتیاز مدرک زبان برای دکتری دانشگاه های مختلف، متفاوت است. اما بیشتر دانشگاه ها از جداول زیر برای ارزیابی امتیازات در مرحله مصاحبه دکتری استفاده می کنند:

  1. جدول امتیازات پژوهشی مقاله و … در مصاحبه دکتری 
  2. جدول نحوه محاسبه سوابق آموزشی در مرحله مصاحبه دکتری 
  3. جدول ارزیابی امتیازات مصاحبه علمی دکتری و جدول امتیاز مدرک زبان

حدنصاب نمره زبان در مصاحبه دکتری چقدر است؟

در جدول همترازی نمرات مدرک زبان انگلیسی دکتری، کمترین نمره قابل قبول برای هر نوع مدرک ذکر شده است:

مدرک زبان برای مصاحبه دکتری ۱۴۰۲
جدول امتیاز مدرک زبان msrt ، آیلتس equivalent ، تافل ibt ، تولیمو و … در مرحله مصاحبه دکتری

★ نکته : امتیاز مدرک زبان برای داوطلبانی که بدون کنکور ( از طریق آیین نامه استعدادهای درخشان دکتری وزارت علوم ) در جلسه مصاحبه دکتری سراسری حاضر می شوند متفاوت است. امتیازات مدرک زبان دکتری سراسری بدون آزمون را در لینک مقابل بخوانید: دکتری بدون آزمون چیست و امتیازات مصاحبه دکترای آن چه فرقی دارد؟

دانلود رایگان کتاب زبان عمومی دکتری

قابل توجه داوطلبان متقاضی شرکت در کنکور دکتری ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ که به دنبال دانلود رایگان کتاب برای آزمون زبان عمومی دکتری هستند، سایت پی اچ دی اینترویو ( PhdInterview.ir ) در حال آماده سازی منابع مناسبی در فرمت PDF است که به زودی در همین صفحه قرارخواهد گرفت.

معرفی منابع زبان آزمون دکتری ۱۴۰۳

درس زبان انگلیسی در آزمون دکتری شامل ۳ بخش لغت، گرامر و درک مطلب است. سطح زبان برای دکتری ، اصلا تخصصی نیست اما ممکن است برای بسیار از داوطلبان انتخاب کاملترین کتاب زبان عمومی دکتری ، دشوار باشد چراکه هنوز منبع کاملی برای پوشش دادن تمامی قسمت های ذکر شده وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد می شود از مجموعه کتاب‌های زیر برای آمادگی در درس زبان آزمون دکتری ۱۴۰۳ استفاده شود:

برای پاسخگویی به سوالاتمنابع پیشنهادی
گرامر آزمون زبان دکتری
  • Essential Grammar In Use
  • English Grammar Digest
درک مطلب زبان عمومی آزمون دکتریLongman Preparation Course For The Toefl Test
واژگان زبان عمومی کنکور دکتری
  • کتاب های تخصصی انتشارات سمت
  • کتاب 1100 لغت ضروری
  • کتاب 504 لغت ویژه
  • کتاب کلمات ضروری تافل
  • کتاب 5000 لغت آکادمیک
منابع زبان عمومی دکتری

برای کسب درصد بالا در زبان کنکور دکتری چه پیشنهادی دارید؟

☑ داوطلبان کنکور دکتری ۱۴۰۳ می توانند برای آمادگی هر چه بیشتر در درس زبان انگلیسی در یکی از آزمون های زبان معتبر داخلی یا آزمون های زبان خارجی شرکت کنند تا علاوه بر افزایش میزان تسلط خود در این درس ، مدرک زبان انگلیسی لازم برای مصاحبه دکتری را فراهم کنند.

☑ از معتبرترین آزمون های زبان بین المللی می توان به آزمون تافل (TOEFL) و آزمون آیلتس (IELTS) اشاره کرد. از نظر بیشتر شرکت کنندگان در این دو آزمون، آسان ترین مدرک زبان برای دکتری، آیلتس است. داوطلبانی که بتوانند در این آزمون ها نمره خوبی کسب کنند می توانند در درس زبان انگلیسی آزمون دکتری نیز درصد خوبی به دست آوردند.

آزمون های تولیمو، msrt و ept چه هستند؟

اگر متقاضی دوره دکتری توانایی کسب حد نصاب لازم در آزمون های بین المللی تافل یا آیلتس را نداشته باشد، می تواند در آزمون های زبان انگلیسی ملی شرکت کند.

در داخل ایران آزمون های زبان انگلیسی مختلفی توسط وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد برگزار می شود که داوطلبان با توجه به دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارند، می توانند در یکی از این آزمون ها ثبت نام کنند.

آزمون زبان انگلیسیمخففتوضیحات
تولیمو (TOLIMO)The Test of Language by the Iranian Measurement Organizationآزمون زبان تولیمو معمولا ۲ مرتبه در ماه توسط سازمان سنجش برگزار می شود.
MSRTMinistry of Science, Research and Technologyاین آزمون که به آن تافل کوچک نیز می گویند ۱۰ بار در سال توسط وزارت علوم برگزار می شود و اعتبار نمره آزمون زبان MSRT دو سال است.
MCHEMinistry of Culture and Higher Educationنام دیگر آزمون MSRT وزارت علوم است. نام MCHE اشاره به «وزارت فرهنگ و آموزش عالی» دارد که مدت ها است به «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» تغییر نام داده است.
MHLEMinistry of Health Language Exam آزمون زبان MHLE توسط مرکزسنجش پزشکی برگزار می شود و مختص داوطلبان دکتری تخصصی وزارت بهداشت است. این آزمون معمولا ۵ بار در سال برگزار می شود.
EPTEnglish Proficiency Testآزمون زبان انگلیسی دانشگاه آزاد تقریبا ماهی یک مرتبه در شهرهای مختلف برگزار می شود. زمان ثبت نام آزمون EPT  حدودا یک ماه قبل از زمان برگزاری آن است.
آزمون زبان دکتری داخل ایران

📰 جزئیات بیشتر درباره آزمون های زبان دکتری و زمان ثبت نام آنها در سایت پی اچ دی اینترویو( PhdInterview ) اطلاع رسانی خواهد شد.

ثبت نام آزمون زبان دکتری دانشگاه آزاد از چه طریقی است؟

☑ متقاضیان آزمون EPT برای ثبت نام در این آزمون می بایست به سامانه آزمون ای پی تی دانشگاه آزاد به نشانی english.iau.ac.ir مراجعه نمایند.

در چه آزمون های زبان داخلی شرکت نکنید!

★ سایر آزمون های زبان انگلیسی داخلی مانند آزمون زبان دکتری دانشگاه خوارزمی (KELT) ، آزمون زبان دکتری دانشگاه پیام نور(PNUET) و آزمون زبان دانشگاه تهران (UTEPT) برای دریافت امتیاز از بخش مصاحبه دکتری مناسب نیستند و ممکن است نمره آنها معادل سازی نشود. پیشنهاد سایت پی اچ دی اینترویوبرای دریافت امتیاز مدرک زبان در مصاحبه دکتری، ثبت نام در تولیموسازمان سنجش و یا آزمون زبان MSRT وزارت علوم است چرا که توسط دانشگاه های بیشتری ارزیابی می شوند.

دانلود رایگان سوالات زبان دکتری

سوالات زبان دکتری از سال ۹۰ تا ۱۴۰۱ از سایت سازمان سجش ( sanjesh.org ) بصورت pdf قابل دانلود است که می تواند برای آمادگی در درس زبان عمومی آزمون دکتری ۱۴۰۳ بسیار مفید باشد.

در صورتی که داوطلبان کنکور دکتری مشکلی در دانلود سوالات زبان دکتری از سایت سازمان سنجش داشته باشند، لینک دانلود سوالات به همراه پاسخ آنها در این صفحه نیز قرار خواهد گرفت.

سوالات متداول درباره زبان دکتری ۱۴۰۳

برای زبان دکتری چه بخوانیم؟

درس زبان انگلیسی در آزمون دکتری شامل ۳ بخش لغت، گرامر و درک مطلب است که کتاب ها و منابع معرفی شده در متن همین مقاله می تواند این مباحث را پوشش دهد.

چگونه برای دکتری زبان بخونم؟

مطالعه و تمرین لغات، مهم ترین اصل یادگیری زبان انگلیسی است اما حفظ کردن یک جمله انگلیسی شامل لغت موردنظر، تاثیر بیشتری نسبت به حقظ کردن لغات دارد. گرامر جایگاه دوم را در زدن تست های کنکور دکتری دارد چراکه بدون درک کلمات موجود در سوالات، پاسخگویی به آنها تاحدی غیرممکن یا سخت خواهد بود. حفظ کردن یک جمله برای هر یک لغت، علاوه بر افزایش تصاعدی دایره لغات، می تواند به گرامر نیز کمک کند. کتاب های که در بالا به آنها اشاره شد می توانند تمامی مباحث درک مطلب، واژگان و گرامر زبان عمومی دکتری را پوشش دهند.

آیا برای دکتری مدرک زبان لازم است؟

در بعضی دانشگاه ها، اگر داوطلب مدرک زبان معتبر در مرحله مصاحبه دکتری نداشته باشد، نمره زبان انگلیسی او در کنکور دکتری ملاک قرار داده می شود، درباره شرط جایگزینی نمره زبان کنکور دکتری به جای مدرک زبان در متن همین مقاله توضیح داده شده است.
داوطلبان توجه داشته باشند که در پذیرش بدون آزمون دکتری ( از طریق آیین نامه استعدادهای درخشان) مدرک زبان لازم است.

آزمون زبان دکتری چیست؟

برای کسب امتیاز زبان در مرحله مصاحبه دکتری، داوطلبان باید در یک آزمون زبان دکتری ثبت نام کنند تا موفق به کسب مدرک زبان معتبر شوند.
با توجه به نمره کسب شده در آزمون زبان دکتری ملی یا بین المللی، حداکثر ۸ امتیاز از ۳۰ امتیاز فعالیت های آموزشی، درهنگام مصاحبه دکتری به داوطلب تعلق می گیرد.
آزمون های زبان دکتری در همین مقاله معرفی شده اند.

مدرک زبان برای دکتری چیست؟

مدرک زبان جهت دکتری می تواند یکی از مدارک زبان انگلیسی بین المللی مانند تافل (TOEFL) یا آیلتس (IELTS) باشد. همچنین مدرک آزمون زبان دکتری داخلی مانند MSRT وزارت علوم و آزمون زبان تولیمو(TOLIMO) سازمان سنجش نیز در مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری قابل قبول است که در متن مقاله به امتیاز آنها اشاره شده است. مدرک زبان EPT نیز صرفا برای داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد استفاده می شود.
سایت پی اچ دی اینترویو (‌ PhdInterview.ir ) تلاش می کند اخبار دکتری و منابع آزمون های زبان را منتشر کند تا داوطلبان بتوانند امتیاز کاملی را از بخش مدرک زبان در مصاحبه دکتری دریافت کنند.

کدام مدرک زبان برای دکتری بهتر است؟

قطعا مدرک بین المللی تافل و آیلتس بهتر از مدرک های زبان انگلیسی داخلی هستند که در متن مقاله انواع مدرک زبان داخلی معرفی شده اند.